Samen in actie tegen digitale criminaliteit in Oost – Nederland
De kernpartners Politie Oost-Nederland, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD), Platform Veilig Ondernemen (PVO) en het Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland kwamen bij ons met de vraag of wij een strategisch campagneplan en campagne concept konden ontwikkelen voor een actiedag in Oost-Nederland tegen digitale criminaliteit. Een plan en een concept niet alleen voor deze dag, maar iets wat blijvend in te zetten is in de toekomst. Een uitdagende vraag en een belangrijk onderwerp met maatschappelijke impact, daar werden we meteen enthousiast van. Het werd een energiek traject met een zeer geslaagde actiedag als resultaat!
Waarom een actiedag?
Digitale criminaliteit komt tegenwoordig dagelijks voor. De cijfers liegen er niet om. Landelijk waren er in 2022 2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer van digitale criminaliteit. Dat zijn gemiddeld 6.000 slachtoffers per dag! En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Want door schaamte en weinig vertrouwen in het nut van een melding bij de politie doen lang niet alle slachtoffers aangifte. Slechts 2 op de 10 slachtoffers meldt zich (bron: CBS).
“Het is tijd voor nieuwe oplossingen; niet alleen praten, maar in actie komen en doen! Dit is een maatschappelijk probleem dat we samen aan moeten pakken.”
De initiatiefnemers – Dit zijn politiemedewerkers uit Eenheid Oost-Nederland.
Tijd voor actie!
De kernpartners Politie Oost-Nederland, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD), Platform Veilig Ondernemen (PVO) en het Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland willen een trendbreuk in Oost-Nederland realiseren. Met dit doel voor ogen hebben zij het initiatief genomen voor een actiedag op 2 april 2024.
Hoe? Met een aanpak die is gebaseerd op een netwerkgedachte. De kernpartners roepen iedereen in Oost-Nederland op om mee te doen en een eigen preventie activiteit te organiseren op deze dag! Denk daarbij aan bedrijven, (semi-)overheid, scholen, verenigingen en inwoners. Om zo samen een vuist te maken tegen digitale criminaliteit.
Gas erop!
Op 22 januari, iets meer dan 2 maanden voor de actiedag, organiseerden we een kick-off bijeenkomst met de eerste betrokken organisaties. Ruim 20 experts die betrokken zijn bij de 3 doelgroepen voor de campagne: Jongeren, mkb en minder-digitaalvaardigen, zoals ouderen en laaggeletterden. Tijdens deze bijeenkomst verdiepten we ons in de doelgroep en bepaalden we samen de kaders voor de campagne. En er werden al verschillende lijntjes gelegd tussen de aanwezige partijen.
Op de terugweg naar huis bedachten we de concepthaak voor de campagne. Dat laat meteen zien hoe inspirerend zo’n sessie kan zijn!
Campagnestrategie en campagneconcept
Met de kaders helder hebben we in no time de grove lijnen uitgewerkt voor het plan en het eerste doorkijkje uitgewerkt voor het campagneconcept. En konden we dit al delen met de campagneleiders. Een week later was het plan en het concept volledig uitgewerkt en presenteerden we dit plan aan de kernpartners en een aantal partners die ook bij de sessie waren. Raak!
De kern van de strategie voor de campagne hangt nauw samen met de netwerkgedachte, de basis achter de actiedag. We wilden zoveel mogelijk partijen bewegen om in actie te komen op 2 april en de campagne boodschap te verspreiden. Dat werkt het beste als je die beweging makkelijk te volgen maakt. Focus op de partners en ambassadeurs dus. Zodat we via hen zoveel mogelijke mkb-ers, minder-digitaalvaardigen en jongeren bereiken.
De campagne kreeg een eigen uitstraling. Zo konden alle activiteiten aan elkaar verbonden worden. De kern van het concept wordt gevormd door de twee woorden:
ECHT en NIET
Waarom?
- Je kunt er twijfel- of onderbuikgevoelens mee duiden: Is iets echt of niet?
- Je kunt er een norm mee aanduiden: Dat doe je toch echt niet
- Je kunt inspelen op de verbazing of het ‘huh’-gevoel: Dat meen je echt niet!
- Het is te koppelen aan het nieuwe normaal: Dat is echt niet iets om je voor te schamen
- Het is te koppelen aan actiedag: Digitale criminaliteit. Echt niet vandaag!
Daarnaast:
- Zijn het eenvoudige woorden/laagdrempelig
- Zijn het 2 woorden die makkelijk toepasbaar zijn in teksten en daarmee makkelijk door te vertalen voor de partners. Een paar voorbeelden:
- Het doorsturen van een pikant filmpje dat kan echt niet!
- Een belletje van de bank. Echt of niet?
- Of ik mijn inloggegevens wil delen? Echt niet!
- Ik schaam me echt niet meer, want ik weet dat het iedereen kan overkomen.
- Digitale criminaliteit echt niet vandaag, want wij komen in actie!
Dit vertaalden we naar een unieke en herkenbare campagnestijl. Signaalkleuren, die digi-toegankelijk zijn toegepast, grafische beeldelementen met een technisch gevoel en een logo waar verschillende lagen inzitten vormden de basis voor de uitstraling.
Uitrollen maar!
We maakten het deelnemers makkelijk door een volle toolkit beschikbaar te stellen in campagnestijl. Hierin zaten verschillende middelen om te laten zien dat een deelnemer mee doet en berichten om de einddoelgroep te bereiken. Denk aan persberichten, tekstvoorbeelden en achtergrondinformatie. Ook was er een grafische map beschikbaar, zodat ook de eigen actie in stijl verspreid kon worden.
Ondertussen werden continu partijen benaderd om mee te doen door de campagneleiders of sloten uit zichzelf organisaties aan bij de actie. Ook dit maakten we zichtbaar om de kracht van samen te laten zien. Op de website konden de deelnemers hun activiteit aanmelden, werden alle acties zichtbaar gemaakt op een kaart en alle deelnemers werden getoond.
En het leuke was dat het hele campagneplan is uitgerold in samenwerking met de communicatieadviseurs van de verschillende betrokken partijen. In een eerste snelkookpan sessie werkten we naast elkaar al een hele set middelen uit. Daarna spraken we elkaar wekelijks over de voorgang. Zo konden we in de korte tijd alle acties die in het plan zijn voorgesteld uitrollen.
Echt niet vandaag, een mega succes
Bij het schrijven van deze pagina hebben we nog niet alles in beeld, maar we kunnen spreken van een mega succesvolle actiedag!
Ons doel van 100 activiteiten werd ruimschoots overtroffen. Maar liefst 200 activiteiten werden er georganiseerd door meer dan 100 verschillende organisaties.
Voor de actiedag was er al veel reuring op social media over de actiedag en ook de regionale media pikten het nieuws allemaal op. Tijdens de actiedag waren de activiteiten volop zichtbaar in de media. Zo bestede Goedemorgen Nederland aandacht aan de dag en waren zij op 6 momenten tijdens de uitzending live aanwezig bij een activiteit. Ook kwam de actiedag voorbij tijdens de uitzending van Opsporing verzocht. Daarnaast zagen we een stroom aan berichten van deelnemers op social media voorbij komen en deelden de geschreven media verschillende berichten. Deze succesvolle dag sloten we af tijdens het ‘Better safe than sorry’ congres georganiseerd door PVO met 350 aanwezigen.
Klik op de afbeelding hieronder en bekijk de aftermovie: