Echt niet vandaag. 
Publiekscampagne tegen digitale criminaliteit.


Digitale criminaliteit is overal. Toch blijft de drempel om actie te ondernemen hoog. Met meer dan 6.000 slachtoffers per dag in Nederland is het tijd voor actie. En besef je dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Slecht 2 op de 10 slachtoffers meldt zich bij de politie. Reden voor Politie Oost-Nederland, CVD, PVO en het Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland om de handen ineen te slaan voor een actiedag. Aan ons de vraag: hoe maken we deze dag groot, zichtbaar en blijvend impactvol? 

Ons advies

Een beweging ontstaat niet vanzelf. Daarom ontwikkelden we een campagnestrategie en campagneconcept. Hierin staan actie en de netwerkgedachte centraal. Niet top-down communiceren, maar partijen activeren om zélf in beweging te komen. Heldere taal, een herkenbare stijl en een boodschap die blijft hangen: Echt of niet? Echt niet vandaag! 

Dit hebben we uitgevoerd

Van strategie naar uitvoering. We creëerden een sterk concept met signaalkleuren, een herkenbaar logo en toegankelijke teksten. Een toolkit vol campagnemiddelen hielp deelnemers om hun actie zichtbaar te maken. De website bracht alle initiatieven samen. En door slimme mediabenadering groeide de impact al vóór de actiedag. 

Het resultaat

De verwachtingen overtroffen. Meer dan 200 activiteiten, 100 deelnemende organisaties en landelijke media-aandacht. De actiedag kreeg een podium bij Goedemorgen Nederland en Opsporing Verzocht. Ook zagen we een trend op social media ontstaan met de #echtnietvandaag. De impact reikte verder dan 2 april: een beweging is gestart. 

 

Het is tijd voor nieuwe oplossingen. Niet alleen praten, maar in actie komen en doen! Dit is een maatschappelijk probleem dat we samen aan moeten pakken.
– De initiatiefnemers – politiemedewerkers uit Eenheid Oost-Nederland.