Fietscampagne Raalte

Van fietsen naar lopen.
Gedragscampagne voor een veilig voetgangersgebied. 


Gemeente Raalte wilde haar nieuwe beleid voor vergunningen, toezicht en handhaving toepassen op een specifiek probleem. Namelijk fietsoverlast in het centrum. Niet langer met het vingertje wijzen. Of boetes uitdelen. Maar bewoners op een positieve manier motiveren om hun gedrag aan te passen. Aan ons de vraag om een communicatiestrategie te ontwikkelen die de gewenste gedragsverandering zou bevorderen: het verminderen van de fietsoverlast in het centrum. 

Fijn dat je van je fiets afstapt
Ons advies

We adviseerden gemeente Raalte om de focus niet te leggen op het ongewenste gedrag, maar juist op het gewenste gedrag. Daarmee vermijd je dat ongewenste associaties geactiveerd worden. Bijvoorbeeld door in de communicatie inwoners direct aan te spreken: ‘Fijn dat jij van je fiets afstapt!’. En te complimenteren voor hun goede bijdrage: ‘Goed bezig!’. Hierdoor wordt het onbewust lastiger om bewust het verkeerde gedrag te vertonen.   

Dit hebben we uitgevoerd

We ontwikkelden een creatief concept waarin de strategie verder werd uitgewerkt. Zoals hoe de communicatie-uitingen eruit moesten zien. Van kleuren en typografie tot het gebruik van beelden. Het resultaat was de campagne ‘Zo doen we dat!’. Een positieve boodschap die de bewoners aanspoort om het centrum fietsvrij te houden. 

Om de boodschap zowel offline als online effectief over te brengen, ontwikkelden we diverse communicatiemiddelen. Op straat werden borden en banners geplaatst. Met name op plekken waar inwoners het verkeerde gedrag lieten zien. Ook op digitale kanalen werd de campagne breed gedeeld. Deze gecombineerde aanpak versterkte het bereik van de campagne en zorgde ervoor dat bewoners zowel fysiek als online werden aangespoord tot actie. 

Het resultaat

De campagne had impact! Binnen enkele maanden na lancering was de fietsoverlast in het centrum van Raalte met maar liefst 40% afgenomen. Dit resultaat toont aan dat de juiste communicatie niet alleen bewustwording creëert, maar ook daadwerkelijk leidt tot gedragsverandering. En daar doen we het voor!

Na lancering nam de fietsoverlast in het centrum van Raalte met 40% af.

Ook aan de slag met campagnes en gedragsverandering?

Onze communicatieadviseurs met expertise gedragsverandering staan te popelen om voor je aan de slag te gaan. Dus neem gerust contact op