
Opkomst verkiezingen bevorderen.
Door herkenning en herkenbare verhalen.
Campagne ‘Ben jij van de partij?’ voor gemeente Hardenberg.
Veel mensen stemmen niet omdat ze niet precies weten wat de gemeenteraad doet. Zonde, want juist daar wordt besloten over onderwerpen die dichtbij komen. Samen met gemeente Hardenberg ontwikkelden we een campagne die inwoners informeert én activeert. Om zo de opkomst voor de verkiezingen te bevorderen.

Onze aanpak
We kozen voor een tweedelige aanpak om de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen te verhogen. Eerst informeren, daarna activeren. In fase 1 lieten we echte Hardenbergers aan het woord. Bekende gezichten uit de dorpen vertelden in korte video’s wat zij belangrijk vinden. Van straatverlichting tot starterswoningen. Ze riepen op: vul de stemwijzer in. In fase 2 gingen we over op actie. Via dezelfde mensen, nu op weg naar het stemlokaal, lieten we zien hoe makkelijk en veilig stemmen is.
Dit hebben we uitgevoerd
Onder het overkoepelende motto ‘Ben jij van de partij?’ riepen we inwoners op om op 16 maart te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Geen partijpolitiek, maar wel een duidelijke boodschap: jouw stem doet ertoe.
Campagneconcept, strategie en content
Animatievideo over de gemeenteraad
Video’s met inwoners uit alle kernen
Social media advertising en eigen kanalen
Campagnewebsite
Verkiezingsdebat gepresenteerd voor jongeren
Het resultaat
Hoge zichtbaarheid en veel bereik op social media. Zo heeft onze campagne online ruim 120.000 personen bereikt! Daarnaast ontving de gemeente veel positieve reacties vanuit de gemeenschap. En het belangrijkste: inwoners die zich gezien voelden en hun stem lieten horen.

Wil jij ook de opkomst bevorderen tijdens de landelijke verkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen?
Neem contact met ons op! We denken graag met je mee over het concept en de uitvoering.