Participatie voor de Omgevingsvisie Horizon van Drenthe

Jongeren als richtinggevers voor de toekomst
van 2050.


De provincie Drenthe werkt aan de nieuwe Omgevingsvisie Horizon van Drenthe. Een omgevingsvisie die de koers voor de toekomst van de provincie bepaalt. De uitdaging: hoe zorg je ervoor dat de Drentse samenleving, en vooral jongeren, actief hun ideeën kunnen inbrengen? Wij hielpen de provincie met een directe en gestructureerde aanpak om jongeren, inwoners en andere betrokkenen te betrekken bij de ontwikkeling van deze omgevingsvisie. 

Ons advies.

Onze aanpak was simpel: jongeren staan centraal. Zij zijn de toekomst van Drenthe. We ontwikkelden een participatieplan dat de stemmen van jongeren echt meeneemt. Waarbij we oog hadden voor de politieke en bestuurlijke belangen. Dit plan richt zich zowel op jongeren als andere betrokkenen, zoals mede-overheden, inwoners en vakprofessionals/maatschappelijke organisaties. We adviseerden om jongeren via een vertrouwde partij te benaderen. Dit werd een mooie samenwerking met SpotTV.

Dit hebben we uitgevoerd.

We startten met Relevant Gesprek-sessies om input te verzamelen en te zorgen voor een duidelijke richting in de participatie. Tijdens deze sessie bepaalden we wat het doel van participatie is, welke invloed de deelnemers hebben en pelden we de verschillende doelgroepen af. Dit deden we samen met de projectgroep Omgevingsvisie. In samenwerking met de jongerenraad kwamen we op het idee om straatinterviews te doen en gericht social media in te zetten om jongeren te bereiken. Het resultaat: een compleet participatieplan dat beleid en de inbreng van jongeren en andere stakeholders samenbrengt.

Tijdens de uitvoering werkten we samen in een werkgroep om de participatie te organiseren en bijbehorende communicatie te ontwikkelen. We ontwikkelde een enquête, die we samen met SpotTV en promoteams uitvoerden en organiseerden symposia voor de medeoverheden. En de communicatie? Die ging van een intranetbericht tot de uitnodigingen voor de symposia en van een nieuwsbericht tot het bijhouden van de website.

Het resultaat.

Een duidelijk participatieplan voor een complex vraagstuk. We bereikten 500 jongeren en gaven ze een stem in de toekomst van hun provincie. Het resultaat van onze sessies werd verwerkt in een hoofdlijnendocument van de omgevingsvisie.

Wat werkte goed? Het betrekken van SpotTV en de promotiemedewerkers in de uitvoering. Door de jongeren via een vertrouwde afzender en heel direct (op straat) aan te spreken, was de betrokkenheid meteen groot. Onze aanpak gaf de provincie niet alleen inzichten in de visie van de jeugd, maar zorgde ook voor draagvlak bij andere betrokkenen. 

Jongeren betrekken bij beleid?

Ben je bezig met een omgevingsvisie of een ander complex project waarbij je de samenleving, bijvoorbeeld jongeren, actief wilt betrekken? Neem contact met ons op. Wij helpen je met een duidelijke en effectieve participatieaanpak.