Twente Milieu

Tijdelijke versterking met

blijvende impact bij

Twente Milieu.
Duidelijke communicatie voor een schone leefomgeving. 

 


Twente Milieu houdt de regio schoon, groen en leefbaar. Ze verzorgen onder andere de afvalinzameling voor meerdere gemeenten en het beheer van de openbare ruimte. Wij sprongen tijdelijk bij op de communicatieafdeling. Hierdoor liepen de dagelijkse werkzaamheden soepel door en was er daarnaast ruimte voor nieuwe ideeën. Van campagneondersteuning tot het ontwikkelen van een welkomstfolder voor nieuwe inwoners van Gemeente Losser. 

Benthe en Lisanne bij Twente Milieu

Ons advies 

Afval scheiden kan ingewikkeld zijn. Daarom zetten we in op communicatie die het makkelijk maakt voor mensen: helder, laagdrempelig en passend bij de doelgroep. We doken daarvoor in het gedrag van de doelgroep en ontwikkelden interventies die daarbij aansloten. Zo maakten we het sorteren van klein chemisch afval eenvoudiger en inzichtelijker met posters, flyers, foto’s, illustraties en concrete voorbeelden van het gewenste gedrag. Voor het tegengaan van kauwgom in de parkeergarage adviseerden we een plan van aanpak met gedragsinterventies die passen bij het doelgedrag en de doelgroep. 

Dit hebben we uitgevoerd 

We ondersteunden bij verschillende campagnes zoals AfvalHelden, Doe maar apart, en Wecycle. Rond de feestdagen verzorgden we digitale nieuwsbrieven, social media berichten, weekkrantberichten per gemeente en een themacampagne. Verder ontwikkelden we informatieve welkomstfolders voor nieuwe inwoners van verschillende gemeenten en werkten we aan heldere communicatie rondom de afvalinzameling. Denk aan brieven, welkomstdoeken op het afvalbrengpunt en de website. Zo richtten we een nieuwe webpagina in voor Gemeente Berkelland, waar Twente Milieu sinds 2025 het huishoudelijk afval inzamelt. Ook ondersteunden we bij communicatie over nieuwe tarieven, vacatures en veranderingen in afvalinzameling, zoals de inzameling van gfe (groente-, fruit- & etensresten) bij hoogbouw.

Daarnaast waren we actief rondom de interne communicatie met posters, intranetberichten, interne rapportages en de opzet van een podcast en digitale nieuwsbrief. Zo bleven collega’s goed op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie. Tijdens de verbouwing van het hoofdkantoor zorgden we voor duidelijke communicatie en updates.  

Het resultaat 

Inwoners en collega’s binnen de organisatie weten waar ze aan toe zijn. De communicatie is helder, relevant en actueel. Inwoners weten beter hoe ze afval kunnen scheiden en dragen zo bij aan een duurzamere omgeving. Collega’s zijn beter geïnformeerd, weten wat er speelt en voelen zich meer betrokken bij de organisatie. Kortom: duidelijke communicatie met zichtbare impact.  

 

 

Inwoners weten beter hoe ze afval kunnen scheiden en dragen zo bij aan een duurzamere omgeving.