Gedragsverandering.

Brengt beweging op gang.


Met communicatie als motor. Niet zenden, maar begrijpen wat mensen beweegt. Wist je dat we over 95% van ons gedrag helemaal niet nadenken? Onze gedragsspecialisten weten precies op welke manier je gedrag kunt sturen. En welke interventie je daarbij inzet. 

Fietscampagne Raalte

Gedragsverandering begint bij inzicht.

Als je maar genoeg communiceert, veranderen mensen vanzelf. Was het maar zo simpel. Gedragsverandering vraagt om inzicht. In individuen, groepen, beleid en systemen. Wij brengen scherp in kaart wat je wilt bereiken, wie je wilt bereiken en welk gewenst gedrag nodig is. Dat doen we met data en door in gesprek te gaan. Met jou én met de mensen die je wilt bereiken. Pas als je snapt wat er speelt, kun je iets in beweging zetten. 

Van strategie tot actie.

Een aanpak die zichtbaar verschil maakt. Daar zetten we op in. Onze gedragsspecialisten gebruiken erkende methodieken, zoals CASI. We kiezen de juiste gedragsinterventies, passend bij jouw vraag. En dit doen we het liefst samen met de doelgroep. Van snelheid minderen in een woonwijk tot beter afval scheiden. En van in gesprek gaan met eenzame ouderen tot je uitspreken tegen discriminatie. Onze strategie eindigt nooit op papier. Zo maken we impact.

Campagnes die raken.

Gedrag verander je niet met een losse actie. Het vraagt om een verhaal dat klopt. Wij maken campagnes die raken. Van strategie tot creatief concept en vormgeving: alles sluit aan op het gedrag dat je wilt beïnvloeden. We zorgen dat je boodschap landt, dat mensen mee willen én kunnen doen.

Voorbeeld van een gedragsinterventie.
De 3-check Campagne.

De 3-Check-campagne voor Gemeente Enschede laat zien hoe inzichten uit de gedragspsychologie mensen letterlijk in beweging brengen. Inwoners van gemeente Enschede kenden het belang van goed afval scheiden, maar de stap naar het juiste gedrag bleek in de praktijk vaak lastig.

Door het gedrag te vereenvoudigen met drie heldere vragen, werd de drempel om het goede te doen verlaagd. Zichtbare reminders in de openbare ruimte en een positieve, herkenbare toon versterken de sociale norm: dit is wat we hier met elkaar doen. Zo werd het juiste gedrag niet alleen makkelijker, maar ook vanzelfsprekender. Zo groeit afval scheiden uit tot een dagelijkse gewoonte